Thursday, September 06, 2007

2007-09-04 Tofino kanovaren met de indianen

Onze eerste volledige dag in Tofino. Het weer ziet er reeds beter uit. We staan vroeg op, nemen het ontbijt in het Tin Wis hotel. Ik bel naar het Tla-ook adventure center om een trip met de kano te boeken, deze zal om 11:00 starten. We verkennen nu eerst even het strand voor ons hotel. Dit is een klein strand met links en rechts nog enkele vakantiehuisjes. Daarna gaan we te voet naar Tofino. Onze wandeling zal ongeveer een uur duren. Er zijn geen voetpaden, we moeten highway 4 volgen, gelukkig is er wel een fietspad. De highway is hier slechts een 2-baans provincieweg, die slingert tussen de bossen. Onderweg zijn er opritten naar huizen of domeinen.
In Tofino aangekomen slaan we eerst een zijstraat rechtsaf om een van de vele aanlegsteigers te bekijken. Daarna wandelen we een andere zijstraat in om de juiste ligplaats van de Tla-ook te vinden. We herkennen deze gemakkelijk aan het uithangbord en aan de houten kano's die aan de steiger liggen. Alle overige firma's verhuren zee-kayaks, de Tla-ook zijn de enige die met originele houten kano's varen. In een kano kun je ook samen zitten.
Tussen de parking en de steiger staat een hutje en daarvoor staat een jongeman Doug, de blanke echtgenoot van de indiaanse eigenares. In Canada mag men niet meer 'indiaan' zeggen, maar 'First Nations person' of 'First Nations people'. We betalen onze trip die ongeveer 2uur en half zal duren.
Aangezien we nog een uur te vroeg zijn wandelen we nog door Tofino tot aan het kleine Tonquin park dat naar een zandstrand leidt. Onderweg zien we bij het postkantoor een verwittiging dat een er een beer gezien werd in de kleine bosjes tussen de verschillende straten.
Even voor 11:00 uur komen we terug bij het hutje voor de steiger waar onze gids Tsimka staat. Tsimka is een jonge 'First nations' van ongeveer 20 jaar oud, zij is de zus van de eigenares. We krijgen elk een grote houten peddel en stappen dan in de boot. We laten een watervliegtuig passeren dat vertrekt vanaf de naaste steiger en dan peddelen we rustig de baai in. Tsimka legt ondertussen vanalles uit over de natuur, de omgeving en de geschiedenis van haar volk, de Tla-ook. Zo vertelt ze dat haar vader de kano's met de hand gemaakt heeft. Ze zingt ook enkele liederen van haar volk terwijl we roeien. We roeien uit Tofino baai tot in de zee voor het Tin Wis hotel. De zee is kalm en wij kunnen dus rustig peddelen.
Nadat we terug aanmeren suggereert Tsimka ons een goede plaats om te eten: Sobo's. Dit is een eetkraam en geen restaurant dat bij de botanical gardens ligt, op de terugweg naar ons hotel. We doen nog waat aankopen in de Co-op winkel in Tofino centrum en gaan dan op stap naar Sobo's. Het is 14:00 als we daar aankomen. Maar het is er nog steeds druk. Sobo's wordt gerund door alternatieve mensen , er is vegetarisch eten, maar ook bio vlees en vis. De fish chowder is enorm lekker en een grote kom vult je goed.
Na het eten zijn we verder gewandeld naar ons hotel. We hebben er gedouched, wat gerust en daarna heb ik nog op het strand gejogd zoals veel andere gasten.